سینمای هالیوودی آمریکا علیه اسلام و شیعه
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

سینمای هالیوودی آمریکا علیه اسلام و شیعه

به نقل از موسسه استاد فرج نژاد، اولین فیلم برجسته ساخته شده هالیوود در سال ۱۹۱۴ با کارگردانی سیسیل بی.دمیل به نام «مرد زن‌نما» بود. تمام فیلم‌هایی که بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۳ در هالیوود ساخته شد، سوژه‌های کوتاه بودند، با این فیلم، صنعت فیلم‌سازی هالیوود متولد شد.

در خلال جنگ جهانی اول، هالیوود تبدیل به پایتخت سینمایی جهان شد. قدیمی‌ترین کمپانی فیلمسازی هالیوود را «ویلیام هورسلی» بنا کرد که نامش آزمایشگاه فیلم هالیوود بود و بعدها به آزمایشگاه دیجیتال هالیوود تغییر نام داد. در دهه پنجاه، استودیوهایی ضبط موسیقی به هالیوود نقل مکان کردند. بعضی سالن‌های تئاتر تاریخی هالیوود در حال حاضر برای صحنه‌های کنسرت‌ها و تئاتر‌های مهم و میزبانی مراسم آکادمی اسکار به کار می‌روند.

سینمای هالیوود در سال ۱۹۰۳ در دهکده هالیوود و در حومه‌های شمالی لس آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیا به ثبت رسید. مرزی را که دولت آمریکا در اوت سال ۲۰۰۶ برای هالیوود در نظر گرفت از شرق تا ناحیه بورلی هیلز و هالیوود غربی، از جنوب جاده مالهالند، دره لورل و شهرهای برنانک و گلندل و از شمال به خیابان مل‌رز منتهی می‌شود.

در فیلم «سنگسار ثریا میم»، شوهر ثریا به عنوان منفورترین شخصیت فیلم علی نام دارد و ملای ده نیز به عنوان هم دست او حسن نام دارد. علی، نام امام اول شیعیان و حسن نام دوم شیعیان است.

در فیلم‌ های ضد شیعه هالیوودی در راستای بدنام کردن روحانیت شیعه، لباس آن‌ها بر تن شخصیت‌های منفی فیلم دیده می‌شود. وجه ممیز اکثرِ این روحانیان بدجنس و تروریست‌پرور هالیوودی، عمامه سیاهی است که بر سر دارند. این گونه استنباط می‌شود که تولیدکنندگان این آثار، درصدد هستند با این طراحی لباس‌ها، به رهبران ایران اسلامی که تاکنون به دست دو سید بزرگوار اداره شده و دارای عمامه‌ای سیاه هستند، اشاره‌ای کند و مخاطب را به این شخصیت‌های بزرگوار و عالی‌مقام بدبین کنند.

آلاون آبوتبول بازیگر اسرائیلی در فیلم مجموعه همه دروغ‌ها در نقش روحانی شیعه به نام السلیم ایفای نقش می‌کند. السلیم فردی بسیار خطرناک به تصویر کشده شده است که با فتاوا و سخنرانی‌های او بر ضد غرب، عملیات‌های ترورستی مختلفی انجام می‌پذیرد. او که تحصیل کرده آمریکاست، به تمام رموز امنیتی اطلاعاتی سازمان سیا آگاه است و دست‌گیری‌اش بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

آمریکا در سال‌های اخیر به جای تهاجم سخت، تهاجم نرم را انتخاب کرده است و یکی از ابزارهای مهم در دست آمریکا، سینما بوده است؛ هالیوود به عنوان عصای دست آمریکا نقش اساسی و بی‌بدیل در این زمینه ایفا کرده است. یکی از ابعاد جنگ نرم آمریکایی‌ها، تحت الشعاع قرار دادن شیعه و معرفی یک چهرۀ نامناسب از اسلام و شیعیان در اذهان مردم جهان بوده است و با ظرافت و پیچیدگی خاص این موضوع را دنبال کرده است.




:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: